وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
استاد بیژن کامکار
5 / 11 / 1391 ساعت 2:33 | بازدید : 4838 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


ژار
5 / 11 / 1391 ساعت 2:33 | بازدید : 6549 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

ژار
---
له داخی مەینەتی دەوران، دڵم پــڕ ئاوره ساقی
له ژاری تاڵی ژین دیسان پیاڵەی دڵ پـڕه ساقی
وەره ئەمشەو وەكوو هەرشەو، وەره ساقی دڵم خوێنه!
هـەتـاكـوو دێتـه چـاوم خـەو، حـەرامـەشـەربـەتان بێـنه!

دڵم زووخاوی لێ دەڕژێ، دەسا هەسته! بكه مەسـتم!
شـەرابی كۆن له جامی نوێ، بەخوڕ تێكه، بده دەسـتم
كـەوا كون‌كون بـووه جـەرگم، له جـەوری ماتەمی دنیـا
هەتاكوو سەردەمی مەرگم، وەره هەر تۆم دەوێ تەنیا
هەناسەی سەردی پـڕداخم دەمێكه گرتوویه ناخم
شەرابی تۆیه دەیشۆرێ؛ پەژارەی ژینی پـڕئاخم
------------------------------------
مامۆستا شەریف حوسێن پەناهی
له دەفتەری شیعری ملوانكەی شین
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فراخوان هفتمین جشنواره سراسری بیت و حیران
5 / 11 / 1391 ساعت 2:33 | بازدید : 4767 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )


با استعانت از پروردگار متعال خالق و ناظر هنر زیبایی ،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سردشت با همکاری و همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،منطبق با فرهنگ والای ایران اسلامی بمنظور احیاء و بازشناخت گنجینه های بازمانده موسیقی اصیل نواحی مختلف میهن عزیز و حمایت و قدرشناسی تلاشهای موثر هنرمندان در صدد است تا انشاا... هفتمین جشنواره ملی موسیقی بیت و حیران را با حضور هنرمندان فعال و خلاق موسیقی از تمامی استان های کشور سربلند ایران برگزار نماید                   

اهداف جشنواره:

  • تقویت، بسط و گسترش فرهنگ غنی موسیقی بومی و فولکلور نواحی مختلف میهن عزیز اسلامی
  • شناسایی و مورد حمایت قرار دادن استعدادهای جوان موسیقی
  • ایجاد فضای رقابتی سالم با هدف تزریق شور و نشاط و تولید آثار فاخر
  • توجه به ارتقای تدریجی و هرچه بهتر سطح هنر بیت و حیران و موسیقی محلی و جلوگیری از فراموشی و نابودی هنرهای اصیل ملی
  • فراهم کردن بستر مناسب برای تبادل اندیشه های خلاق در عرصه موسیقی

بخشهای مسابقه:

  1. بخش مسابقه: تک خوانی(مقام – بیت – لاوک – حیران – هوره – بند – عاشیقی – آواهای محلی و همچنین تکنوازی سازهای اصیل زهی ،بادی و کوبه ای نظیر نرمه نای،دف،شمشال،تنبک،دوزله ،دهل ،قوپوز ،سرنا،تنبور ،دیوان ،دوتار ،چگور و ...) بر اساس سنت موسیقایی منطقه خود.
  2. بخش گروه نوازی: پذیرش گروههای موسیقی برای اجراهای سنتی ،محلی ،آیینی و ... بمنظور اجرای عمومی در شب های زمان برگزاری جشنواره

جوایز جششنواره:

نفرات اول تا سوم هر یک از بخشهای مسابقه اهدای تندیس جشنواره ،لوح افتخار و پاداش نقدی.

گروههای اول تا سوم بخش گروه نوازی اهدای تندیس جشنواره،لوح افتخار و پاداش نقدی 7 تا 10 میلیون ريالی

سایر گروههای بخش گروه نوازی راه یافته به جشنواره هر گروه کمک هزینه ایاب و ذهاب 4 میلیون ریالی.

شرایط شرکت:

  • کلیه آثار ارسالی بایستی بصورت تصویری از نمونه اجرا در قالب سی دی یا دی و یدی ، همراه مشخصات کامل اعضای گروه ،سرپرست و ... به دبیرخانه جشنواره ارسال گردد.
  • تکمیل و ارسال فرم درخواست شرکت در جشنواره یا کپی فره به همراه تصویر برگ اول شناسنامه و یک قطعه عکس برای تمامی شرکت کنندگان و یا اسکن شده ی مدارک بر روی یک حلقه سی دی.
  • شرکت کنندگان تک خوانی در بخش مسابقه می توانند از همراهی یک ساز اصیل و بومی منطقه خود بهره گیرند.
  • ارسال آثار به زبان های فارسی ،کردی،ترکی و گویش های محلی بلا مانع و استفاده از لباس و پوشش محلی مد نظر می باشد.
  • از ارائه کارهای تکراری که سنوات قبلی به جشنواره ارسال شده خوددار ینمایید.
  • ملاک بررسی آثار فرستاده شده گروهی و انفرادی موسیقی محلی، مقامی، آیینی و ... برگرفته از همان منطقه می باشد.

گاه شمار جشنواره:

آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره :27 مهر 91 --اعلام نتایج: اول آبان-- زمان برگزاری جشنواره: 9لغایت 11آبان

مکان برگزاری: سردشت – سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


5 / 11 / 1391 ساعت 2:33 | بازدید : 6499 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )




هر چه میسازد به ما که ساز نیست

دف که غوغا میکند غماز نیست

این مرید از بس که سیلی خورده است

در کف پیرش به سان مرده است

در سماع آید چو تیمارش کنی

میخرامد گر تو بیدارش کنی

هان که این دیوانه زنجیری نبود

عشق امد عقل را از وی ربود

همچو خلخال زنان مشرقی

خش خشش دارد هوای عاشقی

اهل دل را دل پر از خون میکند

خود چو لیلی جمله مجنون میکند

چون برقصد حلقهء زلف دفی

صد هزاران دل بریزد در کفی

گفت پیری با دف سردی چنین:

ای فقط رقاصهء اهل یقین

جای ضرب شصت ما بر روی تو

میگشاید بند از گیسوی تو

این چه حالست از جه غوغا میکنی؟

درد داری شور بر پا میکنی؟

این تجلای مقام درد نیست

حاصلش جز اشک و اه سرد نیست

دف بگفتا :گشتمت عمری مرید

کس به غیر از شور در حالم ندید

خواجه را اینگونه نندازش به شک

حال ما میپرسی اما با محک؟

انزمان کین نکته را اموختم

بر لبم زنجیرها را دوختم

دلبری گفتا به دلداری چنین

در مقام ذکر چون اهل یقین

((هر که را اسرار حق اموختند

مهر کردند و دهانش دوختند))

من اگر در پرده گفتم راز را

حربه ای کردم مقام ساز را

دف ببخشاید کلامم خام بود

عکس روی ساقی اندر جام بود

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اولین اجرا در سن 8سالگی
5 / 11 / 1391 ساعت 2:33 | بازدید : 5648 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )


|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آموزش دف نوازی
5 / 11 / 1391 ساعت 2:33 | بازدید : 5150 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مختصری در مورد چند ساز کوبه ای غیر ایرانی
5 / 11 / 1391 ساعت 2:33 | بازدید : 5687 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
بانگو(bongo)
بانگو زاده کوبا است و همواره در موسیقی سان ، در میانه ی سال های 1800 ، بکار برده شده است .
سبک سان ، ترکیبی از موسیقی آفریقایی و اسپانیایی برگرفته از بخش شرقی کوباست . امروزه بانگو یکی از نامی ترین سازهای کوبه ای لاتین به شمار میرود و می توان صدای آن را در همی سبک های موسیقی پیدا کرد . ضمنا این ساز در ایران به نام بینگو و بانگو معروف است.
bongodrums.jpg




کنگا (congo)
ساز کنگا تا میزان زیادی ، رایج ترین ساز دستی کاربردی در موسیقی مردمی به شمار می آید . ریشه کنگا از کنگوی آفریقا است ، اما ساز خمره ای شکلی که پیش از این می دیدید در واقع سازی کوبایی که از دل نواهای محلی و بومی بیرون آمده ، کنگاها را میتوان در موسیقی جاز ، راک ، بلوز ، آراندبی ، و ورگا دید .کنگا در واقع در برگیرنده سه ساز است : کوینتو ، سی گاندو یا کنگا و تومبا یا تومبادورا (اگر کنگا چهار تیکه باشد کوچکترین خانواده کنگا "ری کوینتو" نام دارد) . ضمنا به کل این ساز در ایران تومبا میگویند.

congas-drums.jpg





جیمبه (djembe)
جیمبه ساز کوبه ای - آفریقایی جامی شکل است که ریشه اصلی همه سازهای کوبه ای بشمار می آید . این ساز با ظاهر قبیله ای ، صدای پر معنی و بلند و نواختن راحت و آسانش ، تبدیل به یکی از دوست داشتنی ترین سازهای دنیا شده است. کوک سفت جیمبه ، و پوست نازک دهانه ، به اندازه زیادی بر صدای پر معنی ساز ، تاثیر می گذارد .

djembe-drums.jpg



آشیکو (ashiko)
آشیکو سازی است از آن آفریقای غربی و مانند جیمبی ، دارای دهانه ای است نازک با پوست بز و به سبب سفت بودن دهانه ، به سختی کوک می شود . اگرچه آشیکو از لحاظ شکل و شمایل با جیمبه تفاوت های بسیاری دارد ، اما صدایی همانند تولید می کند . بیشتر مردم ، آشیکو را برادر کوچک جیمبه می دانند . صدای آن همانند است، اما گستردگی صدا و توانایی اجرای صدای بم جیمبه را ندارد.ashiko-drums.jpg



ودو (udu)
اودو ، سازی است با اندامی خنده دار و جز اندک سازهای کوبه ای است که دهانه ( یا پوست) ندارد ، ولی میتوان با ضربه زدن به روی آن ، تولید صدا کرد . به جای آن کل بدنه ساز برای ضربه زدن ، تولید صدا و در یک کلام ، نواختن بکار برده می شوند .
اودو از نیجریه می آید و بر پایه افسانه ها و داستان ها از گلدانی گرفته شده است که به گونه اتفاقی ، دارای سوراخی در کنار خود بوده است . این سوراخ ، گلدان را برای نگهداری چیزهای گوناگون ، بی مصرف می ساخت . دارندگان این گلدان ، مانند افرادی که احساس ریتمیک بالایی دارند ، همان کاری را انجام دادند که هر شخص دیگری در این شرایط انجام می داد.اودو صدایی بی همتا تولید می کند : از صدای زنگ گرفته تا صدای بم کم رنگ و ضعیف.
ضمنا در بندر و بخشي از هندوستان و بلوچستان هم استفاده ميشه
كه تو بندر به نام جهله و در سه سايز جمالي ( باس ) جهله ( ميد ) گلوك ( هاي ) استفاده ميشه. در گروهای سنتی کار هم از خمره(مثل اودو) استفاده می کنند .

udu-drums.jpg




طبل

نوعی ساز موسیقی از خانواده پرکاشن است که در رده سازه‌های کوبه‌ای قرار دارد. طبل تشکیل شده از حداقل یک پوسته، به نام پوسته طبل، که به منظور ایجاد صدا بر روی بدنه آن کشیده شده‌است‌. طبل یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین سازهای دنیا به شمار می‌رود، و طرح اولیه آن طی صدها سال بدون هیچ تغییری ثابت مانده‌است.

 

دهانه بدنه که پوسته طبل بر روی آن کشیده می‌شود به طور ثابت دایره می‌باشد، اما شکلِ دیگر قسمت‌های آن بسیار گوناگون است. در موسیقی سنتی غرب، رایج‌ترین شکل آن استوانه است. سر دیگر طبل ممکن است باز باشد و یا روی آن هم پوسته کشیده باشند، که به آن طبل دوسر می‌گویند. معمولاً در بین دو سر این نوع طبل‌ها حفره‌ای ایجاد می‌کنند تا صدا تشدید شود.

در گذشته طبل به جز کاربرد در زمینه موسیقی، در ارتباطات نیز کاربرد داشته، و بعضی مواقع از آن برای فرستادن پیام نیز استفاده می‌کردند.

 

 


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تحصیل در رشته‌ فیلم و سینما در المان
4 / 11 / 1391 ساعت 7:2 | بازدید : 4591 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
شرایط پذیرش برای متقاضیان ایرانی
شرط ورود به این دانشگاه برای داوطلبان ایرانی، داشتن حداقل مدرک کارشناسی دانشگاه آزاد و یا قبولی در یکی از دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌های دولتی ایران است. آن‌ دسته از متقاضیانی که تنها با قبولی در کنکور دانشگاه‌های سراسری اقدام می‌کنند، پس از گذراندن یک دوره یک ساله در کالج وارد دانشگاه خواهند شد.
داوطلبانی که.................................................

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فیلم ساختن برای چی؟
4 / 11 / 1391 ساعت 7:2 | بازدید : 4917 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
خیلی وقتها فكر میكنم فیلمسازها واسه‌ چی فیلم میسازن،واسه‌ دردهای مردم؟یا واسه‌ دله‌ خودشون؟واقعن كدوم یكی؟

واسه‌ مردم ساختن یعنی چی؟یعنی چیزی بسازن كه‌ مردم میخواد؟چیزی كه‌ مردم لازم داره‌؟

هنر یعنی چی؟یعنی فیلم ساختن واسه‌ عموم یا اقلیت؟جیمیز كامرون یا جیم جارموش؟

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


اه‌ ای سینما
4 / 11 / 1391 ساعت 7:2 | بازدید : 5381 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
ما محكوم جبر جغرافیا هستیم،محكوم زادگاه مون هستیم هرجا كه‌ باشی بازهم محكومی به‌ جغرافیا،میگی نه‌؟فكر كن بعد بگو نه‌!!!!!

من كه‌ در كردستان عراق هستم نمیدونم چی دارم مینویسم،برای خودم مینویسم از تهه‌ دلم واسه‌ خودم مینویسم این از كبر من نیست،نه‌،میدنم جوز من و خدا كسی نمیبینه‌ درد من و ملتم............

من اینجایم،جایی كه‌ به‌ خاطره‌ جنگهای خونین در كل تاریخ این مملكت كسی به‌ هنر روی خوش نشان نه‌داده‌است(ادمه‌ گرسنه‌ چه‌ میفهمه‌ عشق چییه‌)

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 148

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 47

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 11915
:: باردید دیروز : 7788
:: بازدید هفته : 19703
:: بازدید ماه : 166134
:: بازدید سال : 995158
:: بازدید کلی : 7144265