خیلی از ما سریال تلوزیونی مسافری از هند را به خاطرداریم. سریالی که در زمان پخش با اقبال خوبی روبه رو شد و هنوز بعضی ازبازیگران این سریال تلوزیونی با نام این سریال شناخته می شوند. اما قرارنیست در مورد این سریال صحبت کنیم فقط در مورد بحث نکته ای است که به صورتگریزی در این سریال مطرح شد آن هم ازدواج یک ایرانی مسلمان با یک هندی غیرمسلمان بود. اینکه چرا و به چه دلیل ازدواج مسلمان و غیر مسلمان باطل است؟تردیدی نیست که ازدواج و میل به زناشویی زن و مرد از غرایز اولیه نوع بشراست و هر انسانی به صورت طبیعی علاقمند به ازدواج و تولید مثل است، از اینجهت در طول تاریخ همه ملل در انتخاب همسر امور زیادی را مراعات کرده و امرازدواج را با ملاحظه شرایط زیادی انجام می داده اند. از جمله اموری که مللمختلف در گذشته برای انتخاب همسر خویش مراعات می کردند و سخت پایبند آنبودند این بود که همسرانشان از نظر اعتقادی سالم باشند، بدین معنی کهمعتقد بودند، همان طور که سلامت جسمی پدر و مادر در سلامت فرزند مؤثر موثراست، سلامت روحی، اخلاقی و عقیدتی نیز در سعادت فرزند موثر خواهد بود. ازنظر ادیان مختلف کسانی که دارای اعتقاد مشترک با هم نباشند بیگانه محسوبمی شوند لذا ادیان مختلف به شدت پیروان خود را از ازدواج با بیگانگان برحذر داشته اند. اما اسلام برای پیروان ادیان دیگر احترام زیادی قایل است.با این وجود، عواطف اجتماعی و ارتباط صمیمانه را بر محور ایمان، تقوا و براساس دین الهی محدود می کند و در آیات بسیاری، مسلمانان را از برقراریچنین ارتباطی نزدیک منع می کند و آنها را از اینکه در روابط خود، دوستی وسرپرستی غیر مسلمانان را بپذیرند، سخت بر حذر می دارد. با توجه به اینکهاقدامات پیشگیرانه و احتیاطی، منطقی ترین روش برای جلوگیری از نفوذانحرافات فکری، عقیدتی و اخلاقی بیگانه است، اعمال محدودیت از سوی اسلامنسبت به مسئله ازدواج مسلمان با اهل کتاب بر همین اساس قابل تفسیر است. بههمین دلیل در این شماره قرعه کلام را به نام حجت الاسلام و المسلمینمحمدرضا عنایتی یکی از محققان و پژوهشگران اصول فقه انداخته ایم و با اینمحقق به صحبت نشسته ایم.
ازدواج آری یا نه؟
دین ما که با برنامه ای است برای لحظه، لحظه ی زندگیما دستور و برنامه دارد چه برسد به مقوله ی مهمی به نام ازدواج اما اینسؤال مطرح می شود که ادیان دیگر چطور؟ یکی از ادیانی که به شدت پیروان خودرا از ازدواج با بیگانگان برحذر داشته، آیین یهود است. در بخش های مختلفیتورات به شدت یهودیان را از ازدواج با بیگانگان منع کرده است و آن را ازگناهان کبیره معرفی کرده است. ممنوعیت ازدواج با بیگانگان یکی به سببمصونیت اعتقادی پیروان دین بوده و یا به جهت حفظ ملیت و اصالت نژاد وقومی. در آیین مسیحیت و مجوسیّت نیز ازدواج با بیگانگان ممنوع است. دراسلام ممنوعیت ازدواج با بیگانگان در موارد محدودی که مطرح بود، یعنی مبنیبر حس ملی گرایی و برتری قومی نبوده، بلکه به جهت مصونیت اعتقادی مسلمانانو دور نگه داشتن آنان از آلودگی های اخلاقی و حفظ اصالت خانوادگی بودهاست. از نظر فقهای اسلام ازدواج با زنان یهودی و مسیحی به عنوان یک اصلاولی جایز است، هر چند اکثر فقهای شیعه ازدواج با اهل کتاب را تنها بهصورت موقت جایز دانسته اند، ولی همه فقهای اسلام ازدواج دائم با مشرکان راممنوع دانسته اند.
دانشمندان اسلامی ازدواج زن مسلمان با مرد کتابی راصحیح نمی دانند حتی در ماده ( 1059 ) قانون مدنی به تصریح می گوید: ازدواجزن مسلمان با غیر مسلم نیز جایز نیست.
در خصوص ازدواج مرد مسلمان با زن کتابی در بین فقهای اسلامی اختلاف نظر است.
1) جایز نیست و دلیل آن آیه 221 سوره بقره است. البته باید گفت که اهل کتاب کافر هستند اما مشرک نیستند.
2) مرد مسلمان در نکاح موقت می تواند با زن غیر مسلمان ازدواج بکند ولی در نکاح دائم جایز نیست.
3) هم در نکاح دائم و هم در نکاح موقت جایز است. دیل این قول آیه4 سوره المائده است.
المحصنات من المومنات و المحصنات من الذین اوتوا الکتاب من قبلکم إذا اتیتموهن اجورهن محصنین غیر مسافحین و لا متخذی اخدان.......
در جمع بندی میان سه قول بنظر می آید قول سوم، قول مناسب تری باشد. در این خصوص سه نکته قابل توجه است که به آنها اشاره می کنم.
1)هر چند زرتشتیان دارای کتاب آسمانی نیستند، اما چون رفتار پیامبر اسلام باآنها، همان رفتاری بوده که با یهودیان و مسیحیان داشته است بنابراین دراین حکم هم ملحق به آنها هستند.
2) اگر مرد مسلمانی با زن غیر مسلمان ازدواج کرد قوانین حاکم بر روابط خانوادگی قوانین اسلام است.
3)در ماده ( 1060 ) قانون مدنی: ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در مواردیکه منع قانونی وجود نداشته باشد موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است.
تأکید می شود که...
ما نباید در کار خدا چرا بیاوریم چون می دانیم خیر وصلاح ما را بهتر از ما و پدر و مادر ما می خواهد اما بالاخره باید بدانیمچرا این ازدواج تحریم است یا نه؟ باید بتوانیم جواب دوست و دشمن را بدهیمپس فلسفه تحریم این ازدواج در قرآن و روایات، خوف تأثیرپذیری مسلمان ازغیر مسلمان و راه یافتن ضعف عقیدتی و اخلاقی به مسلمانان ذکر شده است.
ازآن جا که تأثیرپذیری در مورد مردان ( به خصوص در دوران حاکمیت اسلام )ضعیف تر است، در شرایطی که غیر مسلمان ضعیف بوده و با مسلمانان قرار دادذمه امضا کرده باشند، به مردان اجازه ازدواج داده شده است اما از آن جا کهزنان به صورت نسبی در معرض تأثیرپذیری قرار دارند، از این ازدواج مطلقاًمنع شده اند. صدوق در کتاب علل الشرایع در مورد این که چرا ازدواج مردانبا زنان مستضعف ناصبی جایز است، ولی زنان حق ندارند با چنین مردانی ازدواجکنند، روایتی را از زراره نقل کرده که امام صادق ( ع ) فرمود: « با زنانشکاک و مردد در دین خود ازدواج کنید و زنان مسلمان را به شکاکان تزویجننمایید، زیرا زن از شوهرش تربیت می پذیرد و شوهر او را مجبور می کند کهبه آیین خود در آید».
علامه مجلسی در بحارالانوار روایتی به همین مضمونآورده که: « از افراد بی اعتقاد زن بگیرید، ولی به آنان زن ندهید، زیرازنان در معرض تأثیرپذیری از مردان هستند و مردان زنان را مجبور به پذیرشآیین خود می کنند». ممکن است گفته شود اگر فلسفه حکم چنین است، پس چهمانعی دارد در شرایطی، با اطمینان به این که چنین خطری وجود ندارد، بلکهشرایط به گونه ای است که زنان می توانند شوهرانشان را به پذیرش اسلاممتمایل سازند، این ازدواج جایز باشد، چنان که مسیحیان در شرایطی که به اینامر اطمینان داشته باشند، به زنان خویش چنین اجازه ای می دهند.
پاسخاین است که اولا این مسئله صرفاً یک تصور از زن پیش از ازدواج است و پس ازازدواج ناخودآگاه و به تدریج تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، زیرا در هر حالنمی توان تأثیر آنان از مردان را نادیده گرفت. ثانیاً: آن چه در فلسفه حکمتحریم ازدواج و تفاوت زن و مرد یاد شد، علت تامه حکم نیست، چه این که ممکناست مصالح و مفاسد بسیار دیگری نیز در وضع حکم فوق مطرح باشد که از آن بیاطلاعیم. شاید یکی از دلایل این باشد که بعضی از فقها با استناد به آیه: «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» ( سوره نسا) بر عدم جوازازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان استدلال می کنند، چه این که لازمه اینازدواج، تسلط غیر مسلمان بر مسلمان خواهد بود. بدین گونه که طبق آداب ورسوم اجتماعی زن مطیع شوهرش است. و لازمه ازدواج با غیر مسلمان، سلطه ویبر مسلمان خواهد بود. بعضی از نویسندگان معاصر هم عدم ازدواج زن مسلمان بامرد کافر را معمول عدم اعتراف غیر مسلمان به مشروعیت آیین اسلام دانستهاند، بدین معنا که زن مسیحی در خانواده مسلمان، عقیده و دین او قابلاحترام است، زیرا آزادی مذهب از طرف اسلام پذیرفته شده و به عنوان اهلکتاب شناخته شده است، ولی زن مسلمان در خانواده مسیحی به طور طبیعی موردتحقیر قرار خواهد گرفت، زیرا مسیحیت آزادی دینی و دین اسلام را به عنواندین آسمانی قبول ندارد و تنها مذهب نجات بخش را آیین مسیح می داند، چنانکه یهودیت و دین زرتشت چنین تلقی دارند و این احتمال بسیار مقبول است.
تکلیف عشق و علاقه
حالا آمدیم و کسی اصرار بر ازدواج با غیر مسلمان غیرکتابی داشته باشد چکار باید بکند؟ بالاخره این وسط پای عشق و علاقه درمیان است، چه باید کرد؟ در این صورت باید گفت که از آنجا که یکی از آنهامعتقد به خدا و دیگری کافر به خدا است این دو نمی توانند با هم زندگیبکنند زیرا باید هم کفو باشند، اما در صورت وجود عشق و علاقه در میان آنهابایستی زن یا مرد غیر کتابی را به دین دعوت کرد و در صورت پذیرش دعوت بهازدواج کرد.
به دلیل نفی سبیل ازدواج زن مسلمان به اهل کتاب ممنوع است.لن یجعل الله بالکافرین علی المومنین سبیلا. پیامبر می فرماید: غالباًزنان تابع دین شوهرانشان هستند این فقط مکتب نیست بلکه رفتار، راه و روش ومنش زن. در جوامع اسلامی غالباً از مرد تبعیت می کنند. چنانچه پس ازازدواج مرد کافر شود ازدواج فسخ می شود و مهریه به زن تعلق می گیرد. هرگاه شوهر مسلمان شود و زن او غیر مسلمان باشد نکاح به قوت خود باقی است.
احترام به حریم دین
و نکته ی آخر که حفظ سیادت اسلام و جامعه اسلامی ازجمله وظایف عمومی است که نقض آن از حدود اختیارات مسلمانان خارج بوده و براساس « قاعده نفی سبیل » حتی تعهدات بین المللی نیز نمی توانند ناقض آنباشند. این اصل کلی تحت قانون « ألإسلامُ یَعلُو وَ لا یُعلی عَلیه»، بهصورت یک قاعده حقوقی در فروع و موارد گوناگون حقوق اسلامی استفاده می شود.
بنابراین، دادن هر نوع امتیاز سیاسی، اقتصادی، نظامی، غذایی و اجتماعیبه غیر مسلمانان که به سیادت اسلام و جامعه مسلمانان لطمه وارد آورد، بیارزش و بی اعتبار خواهد بود.
قرآن کریم در این زمینه می فرماید:« وَ لَن یَجعَلَ اللّه لِلکافِرینَ عَلَی المُؤمِنینَ سَبِیلاً» (نساء : 141)
ازسوی دیگر، به مسلمانان هشدار می دهد:« یا ایّها الَذِینَامَنُولاتَتَخِذُوابِطَانَهً مِّن دُونِکُم لا یَألُونَکُم خَبَالاًوَدُّوَا مَا عَنتُم قَد بَدَتِ البَغضاءُ مِن أَفَواهِهِم وَ مَا تُخفِیصُدُورُهُم أَکبَرُ قَد بَیَنَاَ لَکُمُ الاَیاتِ إِن کُنتُم تَعقِلُونَ»(آل عمران:118)
وقتی دوست گرفتن افراد غیر مسلمانان این چنین نتایجناگوار به بار آورد و فرصتی به آنان دهد که در تباه نمودن کارها و افسادامور بکوشند و توطئه های خصمانه به راه اندازند، نتایج و آثار سیادت وتسلط آنان بر مسلمانان و تصدی مقامات دولتی و سیاسی و نظامی و اقتصادی ازطرف غیرمسلمانان چگونه خواهد بود؟ توجه به این نکته نیز ضروری است کهازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان، با توجه به تسلطی که مرد بر خانوادهدارد، به نحوی مسئله سیادت غیر مسلمان بر مسلمان را به دنبال خواهد داشت.
درپایان اگر بخواهیم جمع بندی در این زمینه داشته باشیم چگونه می توانیم اینآگاهی را به جوان امروز بدهیم که این ازدواج در اسلام منع شده و خیرو صلاحدر آن است؟
با وجود تمام احترامی که اسلام برای پیروان ادیان دیگرقایل است، ولی عواطف اجتماعی را بر محور ایمان، تقوا و بر اساس دین الهیمحدود می کند و اجازه تجاوز از این حدود را نمی دهد و با عواطف و دوستیهایی که از چهار چوب ملاک تعیین شده تجاوز کنند، برخوردی شدید نموده و درآیات بسیاری، مسلمانان را از برقراری چنین ارتباطی نزدیک و صمیمانه منع میکند و مسلمانان را از اینکه در روابط خود، دوستی و سرپرستی غیر مسلمانانرا بپذیرند، سخت برحذر می دارد، البته نه به دلیل آنکه دوست داشتنانسانهای دیگر را امری زشت و مذموم بداند و در هر حال و به طور مطلقطرفدار بغض مسلمان نسبت به غیر مسلمان باشد، بلکه به این دلیل که اولاًایشان به دلیل اختلاف عقیده و دین، قابل اعتماد و اطمینان نیستند، چرا کهوقتی ارتباط و پیوندشان ظاهری و صوری بوده، مطمئناً در باطن، طور دیگریدرباره آنان فکر می کنند. به همین دلیل، تظاهر دشمن به دوستی نباید آنانرا غافل کند و موجب شود که آنان دشمن را دوست پندارند و به او اطمینانکنند. ثانیاً روابط دوستانه و صمیمانه مسلمان با غیر مسلمان باید در حدیباشد که دست کم عضویتش با پیکره اسلامی ناسازگار نباشد؛ یعنی به وحدت واستقلال پیکره اسلامی آسیبی نرساند و تظاهر آنان به دوستی مسلمانان نبایدموجب غفلت آنان شود و - همانگونه که در تاریخ نیز بارها تجربه شده است- ازاین ناحیه متحمل ضربات جبران ناپذیر شوند. باید این روابط در حدی باشند کهعضویت در یک پیکره و جزئیت در یک کل ایجاب می کند روشن است که این مسئله -چنان که از اطلاق آیات کریمه و سیره معصومان علیهم السلام نیز استفاده میشود - منافاتی با احسان و نیکی به غیر مسلمان ندارد.
منبع: ماهنامه شاهد جوان شماره51
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
چهار شنبه 22 / 3 / 1391 ساعت 2:34 |
بازدید : 5767 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
– عشق معطوف به غیر از خود است. در حالیكه محور هوس خود فرد و لذت اوست. جملات زیر را مقایسه كنید:
- ( من) دوستت دارم
- ( من) برات می
- (برای من) هیچكس مثل تو نمیشه
- ( من ) همیشه به فكر توام
-( من) را فراموش نكن
- ( من ) از تو رنجیدم
در حالیكه در عشق، توجه به حالتها و لذتهای خود نیست. و خواست و شرایط معشوق جایگزین خودخواهی فرد می شود.
توجه دارید! یك فقدان تعادل ساده میتواند به بحرانی جدی بینجامد.بنابراین، زن با علامت فرستادن و به طور غیرمستقیم سكس خواستن، به درستیمیتواند از بخش مردانهی شوهرش حمایت كند- بخشی كه زن آرزوی آن را دارد ودر خیالِ دنبال شدن توسط آن به سر میبرد.
جالب است كه خود مردان نیز نمیدانند سماجت زیاد زن یا پیشدستیاش در سكسمیتواند موجب افول انگیزهی آنان شود. بعضی از مردان در ابتدا از سماجتزن خیلی خوششان میآید؛ منتها پس از چندی متحیر میشوند كه چرا دیگرمجذوب آن زن نیستند یا چرا ناگهان زنان دیگر برایشان جذابتر میشوند. زنیكه در سكس سمج است، در ابتدا عالی به نظر میرسد. شاید به خاطر این كه مردبه این طریق از خطر رد شدن و طرد شدن در امان میماند؛ ولی این كافی نیست.مرد از ماهیت خود دور شده، مسیر اشتباهی را جلوی خود گرفته، پس صدمهاش راخواهد دید.
زنان معمولاً شكایت میكنند كه مایل به پیشدستی برای شروع سكس نیستند،ولی وقتی میبینند مرد هم منتظر همین نشسته، خود را ناگزیر به آنمیبینند. توصیهام این است كه به جای شروع كردن سكس، زن میتواند توجهاشرا به فرستادن این پیام برای مرد معطوف كند كه اگر مرد سكس را شروع كند،با خطر طرد شدن رو به رو نیست.
هر از گاه شروع كردن سكس برای زن مسئلهای ندارد. مسئله وقتی آغاز میشودكه شروع كردنهایش مستمر شود. در این صورت، سكس خواستن مرد كمتر و كمترشده، و در طی زمان، علاقهاش را از دست میدهد.
چه موقع زنان به سكس بیعلاقه میشوند؟
سكس چقدر برای زن مهم است؟ آیا زن همپایهی مرد آن را میخواهد؟ آیا بهاندازهی مرد از آن لذت میبرد؟ وقتی به نظر شوهر بیاید كه همسرش اهمیتیهمسان با او برای سكس قائل نیست، ناخواسته سرد میشود. بدون پیامهایواضح و مستمر زن، كه سكس را میخواهد و از آن لذت میبرد، مرد شیفتگیجنسیاش را به او از دست میدهد؛ و ناگهان زنان ناآشنا، زنانی كه دست ردبه سینهاش نگذاشتهاند، برایش جذابتر میشوند.
در طول تاریخ، مردان در خارج از چارچوب ازدواج فعالیت جنسی بیشتری نسبت بهزنان داشتهاند. بدون ارتباط خوب و بدون مهارتهای عشقبازی و عشقورزی،زوجها پس از مدتی با هم بودن روابط جنسیشان رو به كاهش میگذارد. در اینوضعیت، اگر زن كمبودش را در خیالپردازیهایش جبران كند، مرد چنین نیست.او آنچه میخواهد، و آن امیال شهوانی سركوب شدهاش، را در روابط نامشروعباز میجوید.
پیشترها زن فقدان را به راحتی میپذیرفت. برای زنان قدیم، بسیار آسانتراز زنان امروزین بود كه نیازهای جنسیشان را فدای حفظ خانه و خانوادهكنند. برای آنها كانون خانواده حرف اول را میزد؛ و در این میان، خواهشجنسی امری تجملی بود كه امكانش را نداشتند. متأسفانه، بر حسب آنچه گذشت،مردان وقتی شور جنسی را آن گونه كه میخواستند، در زن نمیدیدند، محتاطانهسكس را در جای دیگری میجستند.
با چرخش انرژی جنسی مرد به سمت دیگر، برای زن همهچیز مشكلتر میشد؛ ودیگر برایش دشوارتر بود آن اندازه احساس رضایت عاطفی كند كه شور و شهوتشرا برای مرد زنده نگه دارد. در نتیجه، او در تنگنای خویش میفرسود. كانونخانواده حفظ میشد، ولی عشقبازی و مهر جسمانی رنگ میباخت.
مردان نمیدانستند واقعاً میتوانند زن را دوباره برانگیزند. آنان فوت وفنهایی كه ما اكنون بلدیم، در اختیار نداشتند. راز ونوسیها سر به مهربود و امكانی برای گشودن آن وجود نداشت. اما، امروز با شناخت عمیقتر جنسمخالف، ما میتوانیم آتش شهوت را، حتی وقتی خاموش شده، شعلهور سازیم. درفصل بعد، شعلهور ساختن مجدد آتش عشق را مورد بررسی قرار میدهیم.
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
|
دو شنبه 20 / 3 / 1391 ساعت 4:16 |
بازدید : 4570 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
عروق خونی، اعصاب و ساختمانهای بالاتنه را به سر متصل میكنند: سرخرگ كارتید، سیاهرگ وداجی، سیاهرگ نایی، سیاهرگ مهرهای، غده تیروئید، اعصاب گردنی و شبكه عصبی بازویی.
این ساختمانها در فضای فشرده محدودی قرار گرفتهاند. بنابراین اگر یك منطقه آسیب ببیند، احتمالا ساختمانهای دیگری نیز از این آسیب متأثر میشوند. در نتیجه زمانی كه با درد ناحیه گردن مواجه میشوید، این احتمال وجود دارد كه علت این درد به منابع دیگری مربوط شود كه از جمله آنها میتوان به تورم گرههای لنفاوی، برجستگی دیسك بین مهرهای (زمانی كه دیسك گردن جابجا شود)، پیچ خوردگی رباط و كشیدگی عضله اشاره كرد. با این وجود كمتر اتفاق میافتد كه راجع به اهمیت گردن فكر كنید. در ضمن وقت كمتری را به اجرای تمرینات تقویتی گردن اختصاص میدهید. تنها كسانی كه از اهمیت این موضوع آگاه دارند، ورزشكارانی هستند كه رشته ورزشی آنها مستلزم تماس بدنی است.
عضلات
تفاوت عمدهای میان عضلات گردن و عضلات اندامها وجود دارد. در مورد اندامها باید گفت كه یك عضله (نظیر عضله بازویی چپ) به مجموعهای از استخونها (واقع در بازوی چپ) متصل است. برخلاف آنچه گفته شد عضلات گردن روی یك ساختمان كلی (نظیر جمجمه یا مهرههای گردن) فعالیت میكنند. به این منظور، عضلات طرفین گردن طوری قرار گرفتهاند كه یك عضله در هر طرف گردن وجود دارد. گردن مركب از چند عضله مختلف است. اما فقط چند تا از آنها به تنهایی روی مهرهها فعالیت میكنند. در این جا راجع به عضلاتی كه حنجره(حاوی طنابهای صوتی) و حلق (گلو) را تحت كنترل قرار میدهند بحث نمیكنیم.
عضله ترقوی- ماستوئیدی
نام این عضله حاوی اطلاعات ارزندهای است. زیرا محل استقرار سر ثابت و متحرك این عضله را به خوبی نشان میدهد. این عضله دو طرفی از دو منطقه جناغ سینه و ترقوه شروع میشود. ترقوی به طرف بالا و پهلو امتداد داشته، به زایده ماستوئیدی استخوان گیجگاهی متصل بوده و سر متحرك این عضله را تشكیل میدهد. برجستگی كوچكی كه در قاعده جمجمه و پشت گوش احساس میكنید محل دقیق زایده مستوئیدی را به خوبی نشان میدهد. زمانی كه یكی از عضلات ترقوی- ماستوئیدی فعال میشود سر به طرف عضله فعال كج میشود. زمانی كه دو عضله با هم فعالیت میكنند گردن به جلو خم میشود و این عمل از طریق حركت چانه به طرف سینه میسر میشود.
<
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
|
دو شنبه 20 / 3 / 1391 ساعت 4:16 |
بازدید : 4669 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|

عضله مهرهای رأسی این عضله، بخشی بزرگ و فوقانی (به طرف سر) عضله مهرهای را تشكیل میدهد كه در قسمت اعظم طول بخش میانی پشت امتداد دارد. بخش رأس (سر) عضله مهرهای از طرفین زایدههای خاری (برجستگی وسط مهره) قفسه منشعب شده و در محل اتصال به زایده ماستوئیدی، سر متحرك عضله را تشكیل میدهد. زمانی كه دو عضله چپ و راست با هم فعالیت میكنند، گردن و سر كشیده میشود. عضله نردبانی قدامی عضله ترقوی- ماستوئیدی، عضلات نردبانی قدامی، میانی و خلفی را تا حدی پوشش میدهد. عضله نردبانی قدامی از زایدههای عرضی (برجستگی كنارههای هر مهره) بخش میانی 3 یا 4 مهره گردنی سرچشمه میگیرد. این عضله به طرف پایین و پهلو كشیده شده و سر متحرك آن در ناحیه دنده اول به وجود میآید. عمل این عضله سبب میشود منطقه گردنی ستون مهرهها خم شود. عضله نردبانی میانی عضله نردبانی میانی بزرگتر از سایر عضلات نردبانی است. سر ثابت آن در 6 مهره گردنی قرار دارد. عضله نردبانی میانی نیز همچون عضله نردبانی قدامی به پایین و پهلو كشیده میشود و سر متحرك آن در دنده اول قرار دارد. بین دو عضله نردبانی میانی و قدامی، روزنهای وجود دارد كه توسط اعصاب و عروق خونی مهمی كه به عضلات بازو و بالاتنه كشیده میشوند، پر میشود. عمل این عضله سبب میشود مهرههای گردنی خم شده و به طرف مخالف بچرخند (عضلات سمت چپ، سر را به طرف راست میچرخانند). عضله نردبانی خلفی معمولا عضله نردبانی خلفی كوچكتر از دو عضله نردبانی دیگر است. این عضله از پشت زایده عرضی 2 یا 3 مهره گردنی تحتانی منشعب میشود. عضله نردبانی خلفی به طرف پایین كشیده شده، بین عضله نردبانی میانی و عضله بالا برنده كتف قرار گرفته از دنده اول عبور كرده و با دنده دوم یا سوم ارتباط پیدا كرده و سر متحرك این عضله را تشكیل میدهد. این عضله، مهرههای گردنی را منقبض كرده و میچرخاند. عضله طویل نام این عضله به این علت انتخاب شده است كه جزو عضلات دراز بدن است. در واقع عضله طویل، بخش فوقانی عضلات راست كننده مهرهها را تشكیل میدهد. این عضله از زایده عرض مهرههای گردنی شروع شده و در زایده عرضی مهرههای فوقانی (به طرف بخش فوقانی سر)، سر متحرك عضله را به وجود میآورد. زمانی كه عضله طویل یك طرف گردن فعالیت كند، گردن به پهلو خم میشود؛ اما زمانی كه هر دو عضله طویل با هم فعالیت كنند، عضله را نیز میكشند.
<
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
|
دو شنبه 20 / 3 / 1391 ساعت 4:16 |
بازدید : 4627 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
 تمرینات 1-خم كردن گردن به پهلو از حالت نشسته با دستگاه: در مورد تمرینات تقویتی گردن باید گفت كه با استفاده از وزنههای آزاد و دستگاههای مختلف میتوانید این تمرینات را اجرا كنید. اما نمیتوان هیچ تمرینی را تحت عنوان بهترین تمرین ممكن شناخت. دستگاههای مختلفی (ناتی لوس و غیره) وجود دارد كه ساختمان آنها كاملا متناسب با تمرینات خم كردن و كشش گردن است. این دستگاهها به شما امكان میدهند تا در پوزیسیون صحیح قرار بگیرید. اما برای اینكه بتوانید به دامنه حركتی مناسب و صحیح دست پیدا كنید و حركات خم كردن و كشش گردن را به درستی اجرا نمایید، حتما باید ارتفاع صندلی دستگاه را تغییر دهید تا به حالت صحیح بنشینید. اجرای تمرین به طریق صحیح: طوری بنشینید كه در زاویه 90 درجه نسبت به بالشتك سر قرار بگیرید. ارتفاع صندلی را تنظیم كنید تا بالشتك سر دقیقا بالای گوش و در ناحیه گیجگاه قرار گیرد. در صورتی كه دستگاه به كمربند مجهز بود، بالاتنه و كمر را محكم ببندید تا ثابت و بیحركت شوید. اكثر دستگاهها به دستههای مخصوصی مجهز هستند و شما با استفاده از این دستهها میتوانید بالاتنه را كاملا بیحركت كنید. بالاتنه را بیحركت نگه داشته و سر را تا حد امكان به پهلو حركت دهید (در مقابل مقاومت). برای نیل به این منظور كافی است گردن را خم كنید. این مسئله سبب میشود گوشی كه در امتداد بخش حركتی قرار دارد به طرف شانه همان سمت حركت كند. به تدریج به پوزیسیون شروع حركت بازگشته و این عمل را تكرار كنید. عضلات درگیر: عضلات مهمی كه در این عمل حضور دارند، عبارتند از: ترقوی- ماستوئیدی، طویل و سه عضله نردبانی. نكات آموزشی در مورد حركت: اگر این حركت را به سرعت و به طریق پرتابی اجرا نموده و یا زمانی كه به مقاومت عادت نكردهاید از وزنههای سنگین استفاده كنید به احتمال زیاد با آسیب گردنی (این آسیب بیشتر متوجه رباط و بافت نرم میشود) مواجه میشوید بنابراین نكته مهمی كه حتما باید رعایت كنید این است كه این حركت را به كندی تكرار كنید. به ویژه این مطلب زمانی صدق میكند كه به پوزیسیون شروع حركت باز میگردید. زیرا در این هنگام عضلات كشیده میشوند (انقباض واگرا). اگر بالشتك را به طرف پشت و پهلوی سر قرار دهید (عضله نردبانی خلفی مورد تأكید قرار دارد) یا آن را به طرف جلوی سر تنظیم كنید (به همین نسبت عضله نردبانی قدامی و ترقوی- ماستوئیدی، بیشتر فعالیت میكنند) تأثیر این حركت قدری تغییر مییابد.
<
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
|
دو شنبه 20 / 3 / 1391 ساعت 4:16 |
بازدید : 4471 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
 Email:fathsport@walla.com 1-خم كردن گردن به جلو با دستگاه: اجرای حركت به طریق صحیح: به جهت اجرای این تمرین و تمرین قبلی از همان دستگاه قبلی استفاده كنید. این بار، ناحیه صورت پیشانی را با بالشتك تماس دهید. بالاتنه را ثابت و بیحركت نگه دارید و برای اینكه از حمایت بیشتری برخوردار شوید، دستههای دستگاه را محكم بگیرید. برای اینكه سر را به جلو فشار دهید، گردن را به جلو خم كنید تا چانه به طرف سینه حركت كند. این پوزیسیون را به مدت 2 ثانیه حفظ كرده، سپس به پوزیسیون شروع حركت باز گردید و گردن را در خط مستقیم نگه دارید، اما مراقب باشید كه گردن زیاد كشیده نشود. عضلات درگیر: عضلات ترقوی- ماستوئیدی راست و چپ در این تمرین فعالیت میكنند. در ضمن عضلات نردبانی طرفین گردن نیز وارد عمل میشوند. كسانی كه در ورزشهای تماسی حضور دارند و ممكن است ضربهای در ناحیه جلوی سر یا بالاتنه دریافت دارند و ممكن است در ناحیه جلوی سر یا بالاتنه دریافت كنند، حتما باید در صدد توسعه این عضلات برآیند. تحت این شرایط ضربه دریافتی سبب میشود كه سر به عقب پرتاب گشته و مهرههای گردنی آسیب ببینند (یا در صورتی كه ضربه وارده، بسیار شدید و قدرتی باشد كه مهرهها جابهجا شوند، نخاع شوكی آسیب میبیند). نكات آموزشی در مورد حركت: نكته بسیار مهمی كه باید رعایت كنید این است كه سر نباید به سرعت به پوزیسیون شروع حركت باز گردد. در ضمن هنگامی كه به پوزیسیون شروع حركت باز میگردید اجازه ندهید گردن زیاد كشیده شود. كشش زیاد مهرههای گردنی (به ویژه زمانی كه این عمل در مقابل یك مقاومت صورت بگیرد) آسیب شدیدی را متوجه بافت نرم (دیسك یا رباط) كرده یا حتی به زایدههای خاری استخوانهای مهرهای آسیب میرساند. در ضمن جهت اجرای این تمرین از وزنههای فوقالعاده سنگین استفاده نكنید. 2-كشش گردن با دستگاه: اجرای حركت به طریق صحیح: این تمرین مثل این است كه تصویر تمرین قبلی را در آینده مشاهده كنید. جهت اجرای آن، بالاتنه را در پوزیسیون صحیح قرار دهید تا پشت بر بالشتك سر قرار بگیرد. پشت سر را روی بالشتك فشار دهید تا بالاتنه همچون گذشته ثابت و بیحركت شود. سر را به عقب فش ار دهید تا زمانی كه سر و گردن را میكشید چانه به طرف سقف بچرخد. عضلات درگیر: عضلات طویل، مهرهای رأسی و ذوزنقهای فوقانی در این تمرین حضور دارند. نكات آموزشی در مورد حركت: این تمرین را به سرعت و با عجله شروع نكنید و هر حركت را به آرامی و در حالی كه از كنترل كافی برخوردارید تكرار كنید. تمرینات سریع سب میشوند كه مهرههای گردنی تا حدی حركت كنند؛ در حالی كه قسمت اعظم این حركت مطلوب نیست. <
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
|
|
|